Regulamin Samorządu Uczniowskiego
REGULAMIN SZKOLENGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. EWARYSTA ESTKOWSKIEGO W MIKSTACIE
Samorząd uczniowski działa na podstawie Art.55 Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku ( Dz. U. Nr 95 z dnia 25 października 1991 r.poz. 425 z późniejszymi zmianami) oraz Statut Szkoły i niniejszego Regulaminu.
CELE GŁÓWNE
-
W szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie.
-
Celem działania Samorządu jest rozwijanie samorządności szkolnej i kształtowanie postaw współodpowiedzialności i współdziałania, opartych na demokratycznych zasadach współżycia między ludźmi.
-
Działania Samorządu Uczniowskiego określają następujące zasady:
-
powszechność współrządzenia,
-
demokratyczne reprezentowanie ogółu,
-
autonomia,
-
jawność funkcjonowania.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia działalności Szkoły.
- Uczenie samorządności i aktywności na forum Szkoły i poza nią.
- Uczenie demokratycznych form współżycia.
- Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych.
- Uczenie się odpowiedzialności moralnej, rozumienie odrębności przekonań, tolerancji.
- Rozwijanie modelu ucznia aktywnego i odpowiedzialnego.
- Realizowanie zadań związanych z edukacją społeczną, zdrowotną, regionalną i ekologiczną.
I. ZADANIA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
- Reprezentowanie ogółu uczniów Szkoły Podstawowej im. Ewarysta Estkowskiego w Mikstacie.
- Obrona praw i godności poszczególnych uczniów oraz całych zespołów klasowych.
- Czynne uczestniczenie w życiu Szkoły – współtworzenie obowiązujących zasad, współudział w realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły.
- Pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły oraz własnych zainteresowań.
- Organizowanie pomocy dla uczniów będących w trudnej sytuacji losowej lub mających trudności w nauce.
- Organizacja i udział w akcjach charytatywnych.
- Angażowanie uczniów do wykonania niezbędnych prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
- Pomoc w organizacji uroczystości szkolnych.
II. UPRAWNIENIA SZKOLNEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
-
Samorząd Szkolny może przedstawić wnioski i opinie Radzie Pedagogicznej Szkoły we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji celów Samorządu Uczniowskiego oraz podstawowych praw uczniów do których należą:
-
prawo do zapoznania się z programem nauczania i wychowania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością zaspokojenia własnych zainteresowań,
-
prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi Szkoły i w porozumieniu z jej Dyrektorem,
III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA SZKOLNEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie.
- Samorząd Uczniowski jest reprezentowany przez Radę Samorządu Uczniowskiego, którą tworzy Zarząd Samorządu Uczniowskiego oraz Samorządy Klas.
- Zarząd Samorządu Uczniowskiego tworzy: Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej im. Ewarysta Estkowskiego w Mikstacie oraz jego zastępca.
-
Samorząd Klasy tworzy: Przewodniczący Samorządu Klasy, Zastępca Samorządu Klasy, Sekretarz.
IV. KOMPETENCJE ORGANÓW SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
-
Rada Samorządu Uczniowskiego:
-
współpracuje z opiekunem Samorządu Uczniowskiego,
-
wspólnie z opiekunem opracowuje roczny plan pracy Samorządu Uczniowskiego,
-
pomaga w przygotowaniu uroczystości szkolnych,
-
jest wyrazicielem woli uczniów wobec Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej.
- Zarząd Samorządu Uczniowskiego:
-
reprezentuje uczniów Szkoły Podstawowej im. Ewarysta Estkowskiego w Mikstacie,
-
kieruje pracą Samorządu Uczniowskiego,
-
występuje z wnioskami do Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej w ramach swoich kompetencji,
-
przyjmuje wnioski kierowane do Samorządu Uczniowskiego,
-
przedstawia opinie dokonywane w ramach kompetencji Samorządu Uczniowskiego.
- Samorząd Klasowy:
-
reprezentuje klasę,
-
organizuje życie klasy we współpracy z wychowawcą,
-
wraz z wychowawcą rozwiązuje wewnętrzne problemy klasy,
-
organizuje pomoc koleżeńską przy udziale wychowawcy.
V. ZADANIA OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
- Opiekun Samorządu Uczniowskiego czuwa nad całokształtem prac Samorządu.
- Wspiera działania Samorządu Uczniowskiego.
- Pomaga w planowaniu i realizacji działań Samorządu.
- Pośredniczy między uczniami i nauczycielami.
- Zapobiega i pośredniczy w rozstrzyganiu konfliktów na różnych płaszczyznach.
- Pomaga w przygotowaniu Regulaminu Samorządu Uczniowskiego.
VI. SPOSÓB PROWADZENIA DOKUMENTACJI PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
- Dokumentacje Samorządu Uczniowskiego stanowi:
-
Regulamin Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej im. Ewarysta Estkowskiego w Mikstacie,
-
Plan Pracy Samorządu uczniowskiego, sprawozdania z pracy Samorządu Uczniowskiego.