Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Ramowy program pracy świetlicy

 RAMOWY PLAN PRACY ŚWIETLICY NA ROK SZKOLNY 2016-2017

 

WRZESIEŃ

  1. Poznajmy się – ja, moja rodzina, mój dom, szkoła, koledzy i koleżanki (Wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców świetlicy; Gry i zabawy integracyjne, sprzyjające wzajemnemu poznaniu się dzieci.
  2. Witaj szkoło, witaj świetlico (zapoznanie dzieci z pomieszczeniami i wyposażeniem świetlicy - omówienie zasad zachowania się w grupie, w sali świetlicowej, na boisku szkolnym i w sali komputerowej /regulamin świetlicy/).
  3. Trochę słów o dobrym zachowaniu – pogadanki na temat kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach.
  1. Bezpieczna droga do i ze szkoły:
    - bądź bezpieczny na drodze,
    - kolorowe znaki,
    - kolorowe światła,
    - przejście dla pieszych,
    - skrzyżowanie,
    - moja droga do szkoły.

    Czuwanie nad stanem bezpieczeństwa dzieci. Gry edukacyjne.

  2. Nasze książki, podręczniki i zeszyty- uczymy się je szanować.

  3. Zakładamy kącik czytelniczy.

  1. Plecak pełen wspomnień: wakacyjne pamiątki, pocztówka z wakacji, wspomnienia zatrzymane w kadrze, opowiadanie wakacyjnych przeżyć
  2. Mój kraj. (symbole narodowe, położenie w Europie, główne krainy geograficzne, rzeki, miasta). Najpiękniejsze miejsca w stolicy
  3. Rozpoczynamy akcję zbierania makulatury, kasztanów i żołędzi.

 

PAŹDZIERNIK

  1. Mój wymarzony nauczyciel. Podkreślenie roli nauczyciela w poznawaniu świata oraz podkreślenie znaczenia pozostałych pracowników w szkole.
  2. Pani Jesień liście niesie. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, cechy jesieni:
    - jesień w liściach szumiąca
    - dary jesieni: z lasu, z pola, z sadu i z ogrodu
    - grzyby jadalne i trujące
    - co nam daje las? (rozpoznawanie drzew i liści)
    - warzywa nasi przyjaciele, warzywny teatrzyk
    - owocowy zawrót głowy
  3. „Barwy jesieni”, „Jesienne bukiety”, „dary jesieni” – wykonanie dekoracji w sali świetlicowej z udziałem prac dzieci.
  4. „Kasztanowe ludziki”- konkurs plastyczny.
  5. Zdrowie na talerzu – jesienne  warzywa i owoce źródłem witamin
  6. Czytanie wierszy i śpiewanie piosenek o owocach i warzywach.
  7.  „Żyjemy zdrowo i dbamy o zdrowie”- kształtowanie nawyków higieny osobistej i dbałości o zdrowie. Rozwiązywanie rebusów, krzyżówek i zagadek. Nauka piosenki „Szczotka pasta”. Spacery- znaczenie ruchu na świeżym powietrzu.

 

 LISTOPAD

  1. Pamiętajmy o przeszłości: ważniejsze wydarzenia i postaci historyczne, początki państwa polskiego, najstarsze miasta Polski. Czytanie wierszy, opowiadań i legend.
  2. Czcimy pamięć tych, którzy odeszli.
  3. Rocznica odzyskania niepodległości- co wiemy o losach naszego kraju?  
  4. „Sposób na szóstkę”- poznawanie technik efektywnego uczenia się, estetyka prowadzenia zeszytów i szanowanie podręczników. Otoczenie szczególną opieką dzieci mające trudności w nauce. Pomoc koleżeńska.
  5. Jesienne odloty ptaków- ciekawostki o ptakach, oglądanie albumów i zdjęć. Przygotowywanie się zwierząt do zimy,
  6. Opieka nad zwierzętami w zimie. Zakończenie akcji zbierania kasztanów i żołędzi dla zwierząt leśnych. Spotkanie z myśliwym.
  7. „Andrzejki”- wróżby i zwyczaje. Zabawa andrzejkowa w świetlicy. Czytanie opowiadań o wróżbach andrzejkowych.
  8. Racjonalne odżywianie się - pogadanka z udziałem pielęgniarki.
  9. Jak należy dbać o zdrowie i jak się ubierać w czasie jesiennych dni.
  10. Origami - co to takiego? Propozycje gier i zabaw na niepogodę

 

GRUDZIEŃ

  1. Świat baśni i bajek: moje ulubione baśnie i bajki, dobre i złe postacie bajkowe, morały zawarte w bajkach. Rozbudzanie zamiłowań do obcowania z książką.
  2. Układamy bajkę - historyjka obrazkowa, inscenizacja, wykonywanie ilustracji do wybranej baśni.
  3. Witaj Święty Mikołaju - uroczystość mikołajkowa w świetlicy. Wykonanie portretów św. Mikołaja techniką origami. Czytanie wierszy o Mikołaju.
  4. Zielony gość w świetlicy- rozbudzanie radosnego nastroju w związku ze zbliżającymi się  świętami.
  5. Redagowanie życzeń świątecznych i noworocznych.
  6. Hej kolęda, kolęda - czyli święta tuż, tuż.
    - Loteryjka adwentowa
    - Święta w moim domu, jak pomagam mamie w świątecznych przygotowaniach
    - Polskie tradycje i zwyczaje świąteczne (strojenie choinki, śpiewnie kolęd, kolacja wigilijna itd.).
  7. Wykonywanie ozdób świątecznych i ubieranie choinki. Dekoracje świąteczne. Słuchanie kolęd i pastorałek.
  8. Konkurs plastyczny „Bożonarodzeniowe ozdoby”.

STYCZEŃ

  1. Nowy rok i wszystko będzie od nowa:
    - wokół kalendarza - kalendarz symboli,
    - podział roku na pory roku, miesiące, tygodnie, dni itd.,
    - Moje najmilsze wspomnienia i przeżycia minionego roku – wypowiedzi ustne,  

         - przysłowia i baśnie związane z Nowym Rokiem.

  1. Pani Zima mrozem trzyma. Zmiany zachodzące w przyrodzie.
  2. Zabawy na śniegu. Konkurs na najładniejszego bałwanka.
  3. Mój dziadek wie wszystko, moja babcia ma złote serce -święto Babci i Dziadka - wykonywanie laurek, drobnych upominków, układanie wierszowanych życzeń.
  4. W co się bawić – zabawy dobre i złe. Sposoby spędzania wolnego czasu.
  5. Wykonanie zimowej dekoracji w świetlicy.
  6. Bezpieczne ferie.
  7. Zorganizowanie i przeprowadzenie turnieju warcabowego dla klas I – III i IV-VI.

 

 LUTY

  1. Dzień z moim ulubieńcem- dzieci przynoszą swoje maskotki lub ich zdjęcia. Opowiadają o nich.

  1. „Dzień zakochanych”- wykonywanie drobnych upominków, kartek walentynkowych.
  2. Karnawał w świetlicy: maski karnawałowe, projektowanie strojów, zabawa ostatkowa w świetlicy.
  3. Zima w białej szacie- czytanie przysłów i porzekadeł o zimie, nauka piosenki „Biały walczyk”, historyjka obrazkowa „Bałwankowi rodzina”.
  4. Mój kolega, mój przyjaciel.
  5. Konkurs na najładniejszy portret koleżanki lub kolegi.
  6. Jak sobie radzić ze stresem, unikanie i łagodzenie konfliktów- pogadanki dyskusyjne.
  7. Sport, ruch, właściwe odżywianie.
    - znaczenie odpowiedniego odżywiania i ruchu w życiu człowieka
    - zdrowe odżywianie-zdrowy talerz
    - poznajemy produkty spożywcze
    - odpoczynek i sen
    - mój ulubiony sportowiec i dyscyplina sportu.
  8. Pamiętajcie o nas zimą - dokarmiamy ptaki.

 MARZEC

  1. Tyle kobiet dookoła”- rozwijanie szacunku dla kobiet pracujących zawodowo i w domu:

  • praca kobiet w różnych zawodach,

  • kwiaty dla pań – praca plastyczna,

  • tulipany- technika orgiami,

  • „Dzień kobiet”- nauka piosenki.

  1. Przedwiośnie – przyroda budzi się do życia, wiosenne powroty ptaków. Zwiastuny wiosny-  spacery w poszukiwaniu wiosny. Nauka piosenki „Wiosna tuż, tuż.”

  1. Pani Wiosna radosna - co przyniesie nam wiosna? Zmiany pór roku to zmiany w przyrodzie i w niebie. Pogadanka i wycieczka w teren. Konkurs pięknego czytania wierzy o wiośnie. 
  2. Konkurs na najładniejszą miniaturową Marzannę.
  3. Przywitanie pierwszego dnia wiosny - wiosenne porządki.
  4. Wielkanocne świętowanie:
    - wielkanocny koszyczek,
    - symbole wielkanocne,
    - tradycje i zwyczaje świąteczne ,
    - pisanki, kraszanki, jajka malowane-
  5. Szkolny konkurs plastyczny „Najpiękniejsza pisanka”.
  6. Elementy dekoracji wielkanocnej i wiosennej.
  7. Gminny konkurs literacki i plastyczny dla klas I i II-III „W świecie baśni braci Grimm”

 

KWIECIEŃ 

    1. Przyroda wokół nas:
      - znaczenie przyrody w życiu człowieka,
      - posprzątajmy świat- dbamy o środowisko naturalne, ekologia – co to takiego?
      - woda, las, łąka, powietrze środowiskiem życia zwierząt,
      - zwierzęta i rośliny chronione,
      - ciekawostki przyrodnicze,
      - quiz przyrodniczy.
      - święto niezapominajki, Dzień Ziemi – dlaczego go obchodzimy?

      1. Żyjmy zdrowo- nasze zdrowie zależy od nas. Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, higienę osobistą i pracy oraz uprawianie sportu. Znaczenie spożywana warzyw i owoców. Quiz o zdrowiu.
      2. Ze sztuką na "Ty": muzyka i nastrój, piękno na płótnie (mini plener malarski), gwiazdy filmowe, konkurs piosenkarski.
      3. Szkolny konkurs plastyczny dla klas IV-VI  „Wiosenne kwiaty"

MAJ

      1. Dni Sportu- gry i zabawy dostosowane do wieku i warunków.

  1. Gazeta to nie tylko prasa lekka, łatwa i przyjemna. i młodzieżowej. Po co czytać?
  2. Książka moim przyjacielem:
    - zakładka do książki,

- prezentacja prasy dziecięcej,
- ulubiony bohater literacki (konkurs plastyczny),
- z wizytą w bibliotece publicznej,
- Mój ulubiony bohater książkowy- prezentacje słowne i pozawerbalne,
- konkurs czytelniczy- wybieramy mola książkowego.

  1. Święto mojej Mamy - wykonywanie laurek, nauka wiersza „Kocham cię mamo”.

  1. Kim będę gdy dorosnę?
    - poznajemy różne zawody,
    - praca moich rodziców,
    - praca w mieście i na wsi,
    - niebezpieczne zawody,
    - cechy dobrego: lekarza, nauczyciela, policjanta.
  1. Dbamy o czystość i estetykę:
    - zapraszamy do stołu (uczymy się nakrywać do stołu),
    - czystość wokół nas,
    - porządek ułatwia życie,
    - konkurs zagadek o czystości. 

    CZERWIEC 

  1. Dzieciom radość, dzieciom słońce - Międzynarodowy Dzień Dziecka:
    - dzieci z różnych kontynentów, w co się lubią bawić,
    - jak się mieszka tu i tam,
    - z dziećmi o Prawach Dziecka, Prawa Dziecka na wesoło,
    - wybór najsympatyczniejszej koleżanki i kolegi w świetlicy.

  1. Dzień Taty – laurka, czytanie wiersza „Najlepszy tata na świecie” Zabawy taneczne przy piosence „Tato już lato”.
  2. Hura! To już Lato. Zmiany w przyrodzie. Czytanie wierszy i opowiadań o lecie.
  3. Podróże kształcą:
    - plany na wakacje,
    - podróż moich marzeń,
    - świat i kontynenty.
  4. Witajcie bezpieczne wakacje:
    - wakacyjne przestrogi (nad wodą ,w lesie, w górach, w mieście, na wsi),
    - dokąd lubimy jeździć na wakacje?
    - czym jedziemy na wakacje (środki transportu),
    - pakujemy wakacyjny plecak (co zabiorę na wakacje?),
    - jak pisać listy i kartki z wakacji?
  5. Co przyniósł nam rok?- refleksje nad doświadczeniami i przeżyciami w kończącym się roku szkolnym.

Piątek, 2017-09-22

Imieniny: Maury, Milany