Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Ramowy program pracy świetlicy

RAMOWY PLAN PRACY ŚWIETLICY NA ROK SZKOLNY 2017-2018

WRZESIEŃ

  1. Poznajmy się – ja, moja rodzina, mój dom, szkoła, koledzy i koleżanki. Wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców świetlicy. Gry i zabawy integracyjne, sprzyjające wzajemnemu poznaniu się dzieci.
  2. Witaj szkoło, witaj świetlico. Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami i wyposażeniem świetlicy - omówienie zasad zachowania się w grupie, w sali świetlicowej, na boisku szkolnym i w sali komputerowej, regulamin świetlicy.
  3. Trochę słów o dobrym zachowaniu – pogadanki na temat kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach.
  4. Bezpieczna droga do i ze szkoły:
    - bądź bezpieczny na drodze,
    - kolorowe znaki,
    - kolorowe światła,
    - przejście dla pieszych,
    - skrzyżowanie,
    - moja droga do szkoły.
  5. Czuwanie nad stanem bezpieczeństwa dzieci. Gry edukacyjne.

  6. Nasze książki, podręczniki i zeszyty- uczymy się je szanować.

  7. Zakładamy kącik czytelniczy.

  8. Plecak pełen wspomnień: wakacyjne pamiątki, pocztówka z wakacji, wspomnienia zatrzymane w kadrze, opowiadanie wakacyjnych przygód, dzielenie się wrażeniami.  
  9. Mój kraj. Symbole narodowe, położenie w Europie, główne krainy geograficzne, rzeki, miasta. Stolica i jej najpiękniejsze miejsca.
  10. Rozpoczynamy akcję zbierania makulatury, kasztanów i żołędzi.

PAŹDZIERNIK

  1. Mój wymarzony nauczyciel. Podkreślenie roli nauczyciela w poznawaniu świata oraz podkreślenie znaczenia pozostałych pracowników w szkole. Redagowanie życzeń dla nauczycieli.
  2. Pani Jesień liście niesie. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, cechy jesieni:
    - jesień w liściach szumiąca,
    - dary jesieni: z lasu, z pola, z sadu i z ogrodu,
    - grzyby jadalne i trujące, nauka piosenek „Muchomorek”, „Grzybki”
    - co nam daje las?.

- rozpoznawanie drzew i liści,
- warzywa nasi przyjaciele, warzywny teatrzyk,
- owocowy zawrót głowy.

3. „Barwy jesieni”, „Jesienne bukiety”, „Dary jesieni” – wykonanie dekoracji w sali świetlicowej z udziałem dzieci.

  1. „Kasztanowe ludziki”- konkurs plastyczny.
  2. Zdrowie na talerzu – jesienne  warzywa i owoce źródłem witamin.
  3. Czytanie wierszy i śpiewanie piosenek o owocach i warzywach.
  4.  „Żyjemy zdrowo i dbamy o zdrowie”- kształtowanie nawyków higieny osobistej i dbałości o zdrowie. Rozwiązywanie rebusów, krzyżówek i zagadek. Nauka piosenki „Szczotka pasta”. Spacery- znaczenie ruchu na świeżym powietrzu.

LISTOPAD

  1. Pamiętajmy o przeszłości: ważniejsze wydarzenia i postaci historyczne, początki państwa polskiego, najstarsze miasta Polski. Czytanie wierszy, opowiadań i legend.
  2. Czcimy pamięć tych, którzy odeszli.
  3. Rocznica odzyskania niepodległości- co wiemy o losach naszego kraju?  
  4. „Sposób na szóstkę”- poznawanie technik efektywnego uczenia się, estetyka prowadzenia zeszytów i szanowanie podręczników. Otoczenie szczególną opieką dzieci mające trudności w nauce. Pomoc koleżeńska.
  5. Jesienne odloty ptaków- ciekawostki o ptakach, oglądanie albumów i zdjęć. Przygotowywanie się zwierząt do zimy,
  6. Opieka nad zwierzętami w zimie. Zakończenie akcji zbierania kasztanów i żołędzi dla zwierząt leśnych. Spotkanie z myśliwym.
  7. „Andrzejki”- wróżby i zwyczaje. Zabawa andrzejkowa w świetlicy. Czytanie opowiadań o wróżbach andrzejkowych.
  8. Racjonalne odżywianie się - pogadanka z udziałem pielęgniarki.
  9. Jak należy dbać o zdrowie i jak się ubierać w czasie jesiennych dni.
  10. Origami - co to takiego? Propozycje gier i zabaw na niepogodę

GRUDZIEŃ

  1. Świat baśni i bajek: moje ulubione baśnie i bajki, dobre i złe postacie bajkowe, morały zawarte w bajkach. Rozbudzanie zamiłowań do obcowania z książką.
  2. Układamy bajkę - historyjka obrazkowa, inscenizacja, wykonywanie ilustracji do wybranej baśni.
  3. Witaj Święty Mikołaju - uroczystość mikołajkowa w świetlicy. Wykonanie portretów św. Mikołaja techniką origami. Czytanie wierszy o Mikołaju.
  4. Radość świętowania. Rozbudzanie radosnego nastroju w związku ze zbliżającymi się świętami, zachęcanie do wykonywania świątecznych dekoracji i ozdób, poznawanie wierszy i opowiadań o tematyce świątecznej.
  5. Redagowanie życzeń świątecznych i noworocznych.
  6. Hej kolęda, kolęda - czyli święta tuż, tuż.
    - Słuchanie kolęd i pastorałek.
    - Święta w moim domu, jak pomagam rodzicom w świątecznych przygotowaniach
    - Polskie tradycje i zwyczaje świąteczne (strojenie choinki, śpiewnie kolęd, kolacja wigilijna itd.).
  7. Zielony gość w świetlicy- wykonywanie ozdób świątecznych i ubieranie choinki. Dekoracje świąteczne.
  8. Konkurs plastyczny „Bożonarodzeniowe ozdoby”.

 

STYCZEŃ

  1. Nowy rok i wszystko będzie od nowa:
    - wokół kalendarza - kalendarz symboli,
    - podział roku na pory roku, miesiące, tygodnie, dni itd.,
    - najmilsze wspomnienia i przeżycia minionego roku – wypowiedzi,  - przysłowia i baśnie związane z Nowym Rokiem.
  2. Zima wcale nie jest zła. Charakterystyka zimy, pogadanka na temat skąd się bierze śnieg, jak wygląda krajobraz, jakie są sporty zimowe; zachęcanie do przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy na śniegu i lodzie. Zabawy na śniegu. Konkurs na najładniejszego bałwanka.
  3. Karnawał w świetlicy: maski karnawałowe, projektowanie strojów, zabawa karnawałowa w świetlicy.
  4. Mój dziadek wie wszystko, moja babcia ma złote serce -święto Babci i Dziadka - wykonywanie laurek, drobnych upominków, układanie wierszowanych życzeń.
  5. W co się bawić – zabawy dobre i złe. Sposoby spędzania wolnego czasu.
  6. Wykonanie zimowej dekoracji w świetlicy.
  7. Zorganizowanie i przeprowadzenie turnieju warcabowego dla klas I – III i IV-VI.

LUTY

  1. Zima w białej szacie- czytanie przysłów i porzekadeł o zimie, nauka piosenki „Biały walczyk”, historyjka obrazkowa „Bałwankowi rodzina”.
  2. Mój kolega, mój przyjaciel. Konkurs na najładniejszy portret koleżanki lub kolegi.
  3. Jak sobie radzić ze stresem, unikanie i łagodzenie konfliktów- pogadanki dyskusyjne.
  4. Sport, ruch, właściwe odżywianie.
    - znaczenie odpowiedniego odżywiania i ruchu w życiu człowieka
    - zdrowe odżywianie-zdrowy talerz
    - poznajemy produkty spożywcze
    - odpoczynek i sen
    - mój ulubiony sportowiec i dyscyplina sportu.
  5. „Dzień zakochanych”- wykonywanie drobnych upominków, kartek walentynkowych.
  6. Pamiętajcie o nas zimą - dokarmiamy ptaki.
  7. Bezpieczne ferie. Przeprowadzenie szeregu zajęć na temat bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie.

 

MARZEC

  1. Tyle kobiet dookoła”- rozwijanie szacunku dla kobiet pracujących zawodowo i w domu:

  • praca kobiet w różnych zawodach,

  • kwiaty dla pań – praca plastyczna,

  • tulipany- technika orgiami,

  • „Dzień kobiet”- nauka piosenki.

  1. Przedwiośnie – przyroda budzi się do życia, wiosenne powroty ptaków. Zwiastuny wiosny-  spacery w poszukiwaniu wiosny. Nauka piosenki „Wiosna tuż, tuż.”

  2. Żegnaj zimo, witaj wiosno! Ukazanie znaczenia zwyczaju topienia Marzanny.

  1. Pani Wiosna radosna - co przyniesie nam wiosna? Spacery i wycieczki, obserwacja zmian w przyrodzie rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości na piękno przyrody; określenie zmian w przyrodzie związanych z nadejściem wiosny. Konkurs pięknego czytania wierzy o wiośnie. 
  2. Wielkanocne świętowanie:
    - wielkanocny koszyczek,
    - symbole wielkanocne,
    - tradycje i zwyczaje świąteczne ,
    - pisanki, kraszanki, jajka malowane-
  3. Szkolny konkurs plastyczny „Najpiękniejsza pisanka”.
  4. Elementy dekoracji wielkanocnej i wiosennej.
  5. Gminny konkurs literacki i plastyczny dla klas I i II-III.

KWIECIEŃ

 

  1. Przyroda wokół nas:
    - znaczenie przyrody w życiu człowieka,
    - posprzątajmy świat- dbamy o środowisko naturalne, ekologia – co to takiego?
    - woda, las, łąka, powietrze środowiskiem życia zwierząt,
    - zwierzęta i rośliny chronione,
    - ciekawostki przyrodnicze,
    - quiz przyrodniczy.
    - święto niezapominajki, Dzień Ziemi – dlaczego go obchodzimy?

  1. Żyjmy zdrowo- nasze zdrowie zależy od nas. Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, higienę osobistą i pracy oraz uprawianie sportu. Znaczenie spożywana warzyw i owoców. Quiz o zdrowiu.
  2. Mali ekolodzy. Wdrażanie dzieci do szanowania Ziemi; kształtowanie postawy troski o środowisko naturalne; zachęcanie do segregowania śmieci i dbałości o czystość otoczenia.
  3. Ze sztuką na "Ty": muzyka i nastrój, piękno na płótnie (mini plener malarski), gwiazdy filmowe, konkurs piosenkarski.
  4. Dawne i obecna stolica Polski. Majowe święta. Zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego, odnajdywanie na mapie dawnych stolic Polski. Rozmowa na temat świąt narodowych: 1 maja – Święto Pracy, 2 maja – Święto Flagi, 3 maja – Święto Uchwalenia Konstytucji; wyrabianie pozytywnego stosunku do kraju, w którym mieszkamy.

MAJ

  1. Dni Sportu- gry i zabawy dostosowane do wieku i warunków.

  2. Po co czytać? Z książką odkrywamy świat:

    - Wprowadzenie elementów wiedzy o książce – jak powstała, jej budowa, wyjaśnienie pojęć: autor, ilustrator, druk, okładka, ilustracja

    - kształtowanie nawyku czytania książek

    - zakładka do książki,

- prezentacja prasy dziecięcej,
- ulubiony bohater literacki (konkurs plastyczny),
- z wizytą w bibliotece  
szkolnej i publicznej,
- Mój ulubiony bohater książkowy- prezentacje słowne i pozawerbalne.

3. Kraje Unii Europejskiej. Wskazanie na mapie Europy państw UE oraz ich stolic.

    1. Kim będę gdy dorosnę?
      - poznajemy różne zawody,
      - praca moich rodziców,
      - praca w mieście i na wsi,
      - niebezpieczne zawody,
      - cechy dobrego: lekarza, nauczyciela, policjanta
    2. Dbamy o czystość i estetykę:
      - zapraszamy do stołu (uczymy się nakrywać do stołu),
      - czystość wokół nas,
      - porządek ułatwia życie,
      - konkurs zagadek o czystości. Święto mojej Mamy - wykonywanie laurek, nauka wiersza „Kocham cię mamo”.


CZERWIEC 

1. Dzieciom radość, dzieciom słońce - Międzynarodowy Dzień Dziecka:
- dzieci z różnych kontynentów, w co się lubią bawić,
- jak się mieszka tu i tam,
- z dziećmi o Prawach Dziecka, Prawa Dziecka na wesoło,
- wybór najsympatyczniejszej koleżanki i kolegi w świetlicy.

2. Dzień Taty – laurka, czytanie wiersza „Najlepszy tata na świecie” Zabawy taneczne przy piosence „Tato już lato”.

3. Hura! To już Lato. Zmiany w przyrodzie. Czytanie wierszy i opowiadań o lecie.

4. Witajcie wakacje. Podróże kształcą:
- plany na wakacje, dokąd lubimy jeździć na wakacje,
- podróż moich marzeń,
- świat i kontynenty.

5. Witajcie bezpieczne wakacje:
- wakacyjne przestrogi (nad wodą ,w lesie, w górach, w mieście, na wsi),
- czym jedziemy na wakacje (środki transportu),
- pakujemy wakacyjny plecak (co zabiorę na wakacje?),
- jak pisać listy i kartki z wakacji?
- rozmowy o konieczności korzystania z ważnych telefonów w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu

6. Co przyniósł nam rok?- refleksje nad doświadczeniami i przeżyciami w kończącym się roku szkolnym.

 

Niedziela, 2017-11-19

Imieniny: Elżbiety, Faustyny