Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Plan pracy świetlicy szkolnej

 

   Plan pracy świetlicy w Szkole Podstawowej  w  Mikstacie

                               na rok szkolny 2023/2024

 

 

Cele ogólne

 

               Formy i środki realizacji

 

 

Termin

Odpowiedzialny

1.Przygotowanie

   dokumentacji umożliwiającej

   pracę świetlicy, planowanie nowego roku szkolnego

  

-   opracowanie planu pracy świetlicy i  planu dowozów,

-   opracowanie siatki godzin wychowawców  świetlicy,

-   przygotowanie dokumentacji,

-  zapoznanie dzieci z regulaminami świetlicy i dowozów,

-  uruchomienie dyżurów  w stołówkach,

-wdrażanie do przestrzegania regulaminu świetlicy, stołówki i      dowozów,

-  wprowadzenie dożywiania (herbata, obiad, mleko).

 

 

IX

 

 

 

 

k.

  

 

2.Zadania opiekuńcze

 

-        poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków (szczególnie klas pierwszych),

-        otoczenie szczególną opieką dzieci z klas pierwszych oraz uczniów z trudnościami szkolnymi,

-     pomoc uczniom w rozwiązywaniu ich problemów i trudności:

    -    niesienie pomocy rodzinom, stała współpraca z MGOPS w      Mikstacie,

   -  rozmowy indywidualne z rodzicami, rozpoznanie potrzeb,

- podnoszenie autorytetu rodziny,

- zapewnienie odpowiedniego dożywiania dzieci: herbata, owoce i warzywa, mleko oraz obiad

 

 

 

C

A

Ł

Y

 

R

O

K

 

 

 

 

k.

w.

    

 

3.Troska o fizyczne

   i psychiczne

   zdrowie

   dziecka

 

 

 

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w świetlicy i autobusie,

-organizowanie czynnego wypoczynku dzieciom przed i po lekcjach na świeżym powietrzu,

- regularne wietrzenie pomieszczeń,

- troska o  prawidłową postawę ciała podczas zabawy i nauki,

- wdrażanie do utrzymania higieny osobistej poprzez pogadanki, spotkania z pielęgniarką szkolną

- popularyzowanie zasad zdrowego odżywiania się i higieny spożywania posiłków, racjonalne odżywianie się w różnych porach roku,

- zachęcanie do korzystania ze zdrowego żywienia proponowanego w szkole (owoce, warzywa, mleko, herbata, obiad) poprzez pogadanki,  zajęcia dydaktyczne, filmy,

     - higiena spożywania posiłków,

- kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne możliwości,

- wdrażanie uczniów do troski o własne zdrowie:

- podejmowanie działań wychowawczych zmierzających do wyciszenia uczniów przebywających w świetlicy, motywowanie do cichej zabawy ( walka z hałasem),

- relaksacja przy muzyce, wprowadzanie elementów arteterapii,

- zapoznawanie z przepisami ruchu drogowego poprzez spotkania z policjantem, ćwiczenia praktyczne, prace plastyczne, gry edukacyjne,

 

 

 

C

A

Ł

Y

R

O

K

 

k.

w.

 

 

 

 

 

4.Kształtowanie

   umiejętności współżycia i współdziałania

   w grupie oraz

   poprawnego

   zachowania

   i wzajemnej

   życzliwości.

 

 

-        zapoznanie uczniów z regulaminem świetlicy i zasadami dowożenia,

-        - kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego i własności prywatnej,

-        zapobieganie agresji i przemocy – wnikliwa  obserwacja

      dzieci i reagowanie  w sytuacjach konfliktowych,

-        wyrabianie świadomej dyscypliny i współdziałania  w grupie rówieśniczej,

-        wdrażanie do używania form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia,

-        rozwijanie pomocy koleżeńskiej,

-        mobilizowanie uczniów klas 2-4 do opieki i współpracy z pierwszakami,

-        rozwijanie samorządności poprzez wybór samorządu świetlicowego,

-    wyrabianie trwałych nawyków (sprzątanie po sobie),

-    wykonywanie prac użytkowo - porządkowych  w  świetlicy,

      dbanie o jej estetykę,

-    zbiórka kasztanów i żołędzi dla zwierzyny  leśnej,

-        organizowanie wycieczek integracyjnych,

-        włączenie dzieci ze świetlicy do udziału w konkursach oraz  imprezach i uroczystościach wynikających z planu wychowawczego szkoły.

 

 

IX

 

C

A

Ł

Y

 

R

O

K

 

 

k.

w.

 

 

 

5. Rozwijanie

   zainteresowań,

   aktywności

   artystycznej.

   kształtowanie

   wrażliwości

   estetycznej,

   ekspresji twórczej

   i wyobraźni

 

-        organizowanie konkursów dla uczniów szkoły podstawowej w Mikstacie:

-        fotograficznych: ”Jesień w obiektywie”, „Mikstat i okolice okiem młodego fotografa”,

plastycznych: „ Barwy jesieni”, „ Bożonarodzeniowe ozdoby”, ”Udekorujmy Wielkanoc”

literackich: gminny konkurs czytelniczy, „Wieczór z poezją”

-        zajęcia czytelnicze (słuchanie bajek, korzystanie ze słowników i encyklopedii, współpraca z biblioteką szkolną i publiczną),

-        nauka piosenek, słuchanie muzyki, piosenek z kaset, płyt CD i internetu

-        gry i zabawy dydaktyczne (zagadki, krzyżówki, quizy,  gry planszowe,

-        zajęcia plastyczno-techniczne - poznawanie różnych technik plastycznych,

-        zabawy plastyczne typu: domaluj, dorysuj...

-        ekspozycje prac plastycznych dzieci

-        dekorowanie świetlicy zgodnie z porami roku i  uroczystościami,

-        spotkania z ciekawymi ludźmi, absolwentami naszej szkoły.

 

 

C

A

Ł

Y

R

O

K

 

 

 

 

w.

7.Kultywowanie tradycji rodzinnych i patriotycznych

 

-   andrzejkowe wróżby  w świetlicy

-   mikołajki

-   Boże Narodzenie - strojenie choinki , wykonywanie różnych ozdób, śpiewanie kolęd, konkurs plastyczny,

-   wielkanocne tradycje-konkurs plastyczny

-   naszym mamom – wykonanie laurek dla mam.

-   „Dzień Dziecka” –włączenie się do szkolnych obchodów, 

-   szacunek dla symboli narodowych

-   kształtowanie odpowiedniej postawy w czasie hymnu narodowego

XI

XII

XII

 

IV

V

VI

 

V

 

 

8.Wspólpraca z  instytucjami:

 

-MGOPS,

-MGOK,

-Urzędem Miasta i Gminy Mikstat,

- Publicznym Przedszkolem w Mikstacie,

 -Kołem Łowieckim,

 -Miejską Biblioteką Publiczną w Mikstacie,

- „ Chlebową chatą”.

 

cały rok

  

 

k.

w

 

k.- kierownik świetlicy

  1. –wychowawcy

  

Piątek, 2024-03-29

Imieniny: Marka, Wiktoryny