Plan pracy świetlicy szkolnej
Plan pracy świetlicy w Szkole Podstawowej w Mikstacie
na rok szkolny 2023/2024
Cele ogólne |
Formy i środki realizacji
|
Termin |
Odpowiedzialny |
1.Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej pracę świetlicy, planowanie nowego roku szkolnego
|
- opracowanie planu pracy świetlicy i planu dowozów, - opracowanie siatki godzin wychowawców świetlicy, - przygotowanie dokumentacji, - zapoznanie dzieci z regulaminami świetlicy i dowozów, - uruchomienie dyżurów w stołówkach, -wdrażanie do przestrzegania regulaminu świetlicy, stołówki i dowozów, - wprowadzenie dożywiania (herbata, obiad, mleko). |
IX
|
k.
|
2.Zadania opiekuńcze
|
- poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków (szczególnie klas pierwszych), - otoczenie szczególną opieką dzieci z klas pierwszych oraz uczniów z trudnościami szkolnymi, - pomoc uczniom w rozwiązywaniu ich problemów i trudności: - niesienie pomocy rodzinom, stała współpraca z MGOPS w Mikstacie, - rozmowy indywidualne z rodzicami, rozpoznanie potrzeb, - podnoszenie autorytetu rodziny, - zapewnienie odpowiedniego dożywiania dzieci: herbata, owoce i warzywa, mleko oraz obiad
|
C A Ł Y
R O K |
k. w.
|
3.Troska o fizyczne i psychiczne zdrowie dziecka
|
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w świetlicy i autobusie, -organizowanie czynnego wypoczynku dzieciom przed i po lekcjach na świeżym powietrzu, - regularne wietrzenie pomieszczeń, - troska o prawidłową postawę ciała podczas zabawy i nauki, - wdrażanie do utrzymania higieny osobistej poprzez pogadanki, spotkania z pielęgniarką szkolną - popularyzowanie zasad zdrowego odżywiania się i higieny spożywania posiłków, racjonalne odżywianie się w różnych porach roku, - zachęcanie do korzystania ze zdrowego żywienia proponowanego w szkole (owoce, warzywa, mleko, herbata, obiad) poprzez pogadanki, zajęcia dydaktyczne, filmy, - higiena spożywania posiłków, - kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne możliwości, - wdrażanie uczniów do troski o własne zdrowie: - podejmowanie działań wychowawczych zmierzających do wyciszenia uczniów przebywających w świetlicy, motywowanie do cichej zabawy ( walka z hałasem), - relaksacja przy muzyce, wprowadzanie elementów arteterapii, - zapoznawanie z przepisami ruchu drogowego poprzez spotkania z policjantem, ćwiczenia praktyczne, prace plastyczne, gry edukacyjne,
|
C A Ł Y R O K |
k. w.
|
4.Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie oraz poprawnego zachowania i wzajemnej życzliwości.
|
- zapoznanie uczniów z regulaminem świetlicy i zasadami dowożenia, - - kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego i własności prywatnej, - zapobieganie agresji i przemocy – wnikliwa obserwacja dzieci i reagowanie w sytuacjach konfliktowych, - wyrabianie świadomej dyscypliny i współdziałania w grupie rówieśniczej, - wdrażanie do używania form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia, - rozwijanie pomocy koleżeńskiej, - mobilizowanie uczniów klas 2-4 do opieki i współpracy z pierwszakami, - rozwijanie samorządności poprzez wybór samorządu świetlicowego, - wyrabianie trwałych nawyków (sprzątanie po sobie), - wykonywanie prac użytkowo - porządkowych w świetlicy, dbanie o jej estetykę, - zbiórka kasztanów i żołędzi dla zwierzyny leśnej, - organizowanie wycieczek integracyjnych, - włączenie dzieci ze świetlicy do udziału w konkursach oraz imprezach i uroczystościach wynikających z planu wychowawczego szkoły.
|
IX
C A Ł Y
R O K
|
k. w.
|
5. Rozwijanie zainteresowań, aktywności artystycznej. kształtowanie wrażliwości estetycznej, ekspresji twórczej i wyobraźni |
- organizowanie konkursów dla uczniów szkoły podstawowej w Mikstacie: - fotograficznych: ”Jesień w obiektywie”, „Mikstat i okolice okiem młodego fotografa”, plastycznych: „ Barwy jesieni”, „ Bożonarodzeniowe ozdoby”, ”Udekorujmy Wielkanoc” literackich: gminny konkurs czytelniczy, „Wieczór z poezją” - zajęcia czytelnicze (słuchanie bajek, korzystanie ze słowników i encyklopedii, współpraca z biblioteką szkolną i publiczną), - nauka piosenek, słuchanie muzyki, piosenek z kaset, płyt CD i internetu - gry i zabawy dydaktyczne (zagadki, krzyżówki, quizy, gry planszowe, - zajęcia plastyczno-techniczne - poznawanie różnych technik plastycznych, - zabawy plastyczne typu: domaluj, dorysuj... - ekspozycje prac plastycznych dzieci - dekorowanie świetlicy zgodnie z porami roku i uroczystościami, - spotkania z ciekawymi ludźmi, absolwentami naszej szkoły.
|
C A Ł Y R O K
|
w. |
7.Kultywowanie tradycji rodzinnych i patriotycznych
|
- andrzejkowe wróżby w świetlicy - mikołajki - Boże Narodzenie - strojenie choinki , wykonywanie różnych ozdób, śpiewanie kolęd, konkurs plastyczny, - wielkanocne tradycje-konkurs plastyczny - naszym mamom – wykonanie laurek dla mam. - „Dzień Dziecka” –włączenie się do szkolnych obchodów, - szacunek dla symboli narodowych - kształtowanie odpowiedniej postawy w czasie hymnu narodowego |
XI XII XII
IV V VI
V |
|
8.Wspólpraca z instytucjami: |
-MGOPS, -MGOK, -Urzędem Miasta i Gminy Mikstat, - Publicznym Przedszkolem w Mikstacie, -Kołem Łowieckim, -Miejską Biblioteką Publiczną w Mikstacie, - „ Chlebową chatą”. |
cały rok
|
k. w |
k.- kierownik świetlicy
- –wychowawcy